Επεκτείνεται και στις εμπορικές κινήσεις της Κρήτης το μεταφορικό ισοδύναμο

Στα βασικά σημεία της πλήρους, πια, λειτουργίας του μέτρου του ΜΙ για τη μετακίνηση των πολιτών και την επιδότηση των επιχειρήσεων, καθώς και την επέκτασή του από σήμερα στα ταξίδια με αεροπλάνο και στις εμπορικές κινήσεις της Κρήτης, αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στη σημερινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησε στην αίθουσα του ΕΒΕΑ. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός ανέλυσε ιδιαίτερα και τον αντίκτυπο του μέτρου στη μείωση των τιμών των καυσίμων στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της χώρας.

Στη Συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκαν και τοποθετήθηκαν: ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής, ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μίχαλος, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιώργος Κασσάρας, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Παύλος Μιχαλακέλης, ο Πρόεδρος Εργαζομένων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας Κελαϊδίτης, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, ο Πρόεδρος του Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ), Παναγιώτης Τσανάκας, ο Γενικός Διευθυντής του Ενδιάμεσου Φορέα Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας (ΕΦΕΠΑΕ), Αλέκος Μακρής και η Επικεφαλής της Ερευνητικής Ομάδας για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μαρία Λεκάκου. Οι ομιλίες τους καθώς και οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων επισυνάπτονται στην απομαγνητοφώνηση.

Ένας θεσμός για τους Νησιώτες και τις ανάγκες τους

«Η νησιωτική πολιτική είναι μια αναγκαία πολιτική κοινωνικής και οικονομικής συνοχής. Κανένας πολίτης στη χώρα μας δεν πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του ως πολίτη δεύτερης κατηγορίας. Η νησιωτική πολιτική δεν είναι ένα μόνο μέτρο, αλλά αφορά ένα πλέγμα δράσεων, πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων».

«Η Νησιωτικότητα ορίζεται από τη γεωγραφική απομόνωση που συνεπάγεται αυξημένα κόστη μεταφοράς επιβατών, εμπορευμάτων και στρατηγικών φορτίων. Το ΜΙ ήρθε ως μια θεσμική παρέμβαση και ένα επιστέγασμα μιας σειράς δράσεων για τα νησιά μας που στόχο είχαν την βελτίωση των δομών Υγείας, Παιδείας, των υποδομών και της ακτοπλοΐας».

«Είναι ένας θεσμός που δεν επιβλήθηκε από έξω. Επιβλήθηκε από τα κάτω, από τους νησιώτες. Είναι μια θεσμική παρέμβαση που σχεδιάστηκε από την Κυβέρνηση για να απαντήσει στις ανάγκες των νησιών. Είναι το μέτρο με το οποίο αντισταθμίζεται το κόστος μεταφοράς των επιβατών με το κόστος και των εμπορευμάτων, σε σύγκριση με το κόστος μεταφοράς στη χερσαία Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση των νησιωτών στην πρόσβασή τους στην ηπειρωτική χώρα, αλλά ταυτόχρονα, και στα γύρω νησιά, εξαλείφεται το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων και τους δίνει αναπτυξιακές δυνατότητες για να μπορέσουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τουςδίνει προοπτικές στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέαενώ κάνει τα προϊόντα των νησιών πιο ελκυστικά και πιο ανταγωνιστικά».

«Το μέτρο έχει ήδη αγκαλιαστεί από τους Νησιώτες και στόχος μας είναι συνεχώς να το εξελίσσουμε έτσι ώστε να ανταπεξέλθει στις πραγματικές τους ανάγκες. Προφανώς και δεν είναι αντιστάθμισμα στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Είναι ένα δίκαιο μέτρο που διεκδικήθηκε από τους νησιώτες και τους αυτοδιοικητικούς των νησιών για πάρα πολλά χρόνια και λοιδορήθηκε όσο κανένα άλλο από προηγούμενες Κυβερνήσεις. Όλοι έταζαν, κανένας δεν έκανε τίποτε».

«Για μας η ισότητα, η ισονομία, η αντιμετώπιση των διακρίσεων είναι πρωταρχικός μας στόχος και η διάκριση στο κόστος μετακίνησης και μεταφοράς, εις βάρος των νησιωτών, έθιγε αυτές τις αξίες. Άρα, δεν είναι τυχαίο ότι μια Κυβέρνηση της Αριστεράς εφάρμοσε το Μεταφορικό Ισοδύναμο, σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης, με εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με εντολή Πρωθυπουργού δίνονται συνολικά 570 εκατομμύρια για τα τέσσερα πρώτα χρόνια για την λειτουργία του μέτρου».

Το ΜΙ έχει τρεις πυλώνες- μετακίνηση πολιτών, μεταφορά προϊόντων, επιδότηση μεταφοράς καυσίμων- και έναν κανόνα: την εξίσωση του κόστους μεταφοράς από και προς τα νησιά, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα.

ΜΙ για τα νοικοκυριά και τις οικογένειες των νησιών

«Δικαιούχοι του μέτρου της επιδότησης του κόστους μετακίνησης είναι όλοι οι κάτοικοι των νησιών καθώς και οι αναπληρωτές καθηγητές και δάσκαλοι, το επικουρικό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό, τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, που διαμένουν στα νησιά μας, αλλά και μέλη αθλητικών νησιωτικών Σωματείων».

«Η ανταπόκριση στο μέτρο, από την πρώτη εφαρμογή μέχρι και σήμερα, είναι χαρακτηριστική: 200.000 πολίτες έχουν εγγραφεί και έχουν λάβει το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη, καθημερινά καταγράφονται 1.000 με 1.500 εγγραφές. Το ποσό επιδότησης, μέχρι σήμερα, έχει υπερβεί τα 6 εκ. €».

«Να επισημάνουμε ότι η επιδότηση αυτή είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».

«Η διαδικασία εγγραφής είναι εξαιρετικά απλή: μπαίνουμε στοwww.metaforikoisodynamo.gr βάζουμε τους κωδικούς του TAXIS δίνουμε κάποια πληροφοριακά στοιχεία και τον λογαριασμό στον οποίο θα επιστρέφονται τα χρήματα και αμέσως παίρνουμε το μοναδικό αριθμό νησιώτη. Έκτοτε δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτε άλλο από το να δίνουμε στο πρακτορείο τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ) κάθε φορά που βγάζουμε το εισιτήριό μας».

Παραδείγματα επιστροφής μεταφορικού κόστους με ΜΙ για τους πολίτες:

  • Σύρος- Πειραιά: κόστος 33 ευρώ, επιστρέφονται 19,31 ευρώ. Επιστροφή περίπου 58%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος τω 49,5 ευρώ, επιστρέφονται 35,81, περίπου το 72% και για ταξίδι με ταχύπλοο από το κόστος των 47,7 ευρώ επιστρέφονται τα 34 ευρώ, περίπου 71%.
  • Κάρπαθος – Πειραιάς: Από το κόστος των 63,5 ευρώ, επιστρέφονται 24,66, περίπου το 39%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος των 78 ευρώ, επιστρέφονται τα 19,16, περίπου το 50%.
  • Λέσβος – Ρόδος με ενδιάμεσο σταθμό στη Σάμο: εδώ να επισημάνουμε ότι θεωρείται ως επιλέξιμο το ταξίδι και αν υπάρχει ενδιάμεσος σταθμός εντός 24 ωρών. Από το συνολικό κόστος των 91 ευρώ, επιστρέφονται 46,67, περίπου το 51%.
  • Παξοί – Ηγουμενίτσα: κόστος των 11 ευρώ, επιστρέφονται τα 7,21, περίπου το 25%.
  • Αλόννησος – Βόλος: κόστος των 30 ευρώ επιστρέφονται 19,53, περίπου το 65%.
  • Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη: κόστος των 15,9 ευρώ, επιστρέφονται 10,67, περίπου το 67%.

ΜΙ για τις νησιωτικές επιχειρήσεις

«Επιλέξιμες είναι οι πολύ μικρές, μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι 40 εκ. ευρώ. Όσο κι αν έχω ψάξει, η αλήθεια είναι ότι δεν έχω βρει σε κανένα νησί τέτοια επιχείρηση που να υπερβαίνει τα 40 εκατομμύρια, άρα ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιος αποκλεισμός. Το μέτρο αφορά όλες τις επιχειρήσεις των νησιών που ασχολούνται με την παραγωγή, το εμπόριο, τη βιομηχανία, την εστίαση, τον τουρισμό αλλά και την ανακύκλωση».

«Υπολογίζεται ότι οι νησιωτικές επιχειρήσεις, που συμμετέχουν στο μέτρο, δαπανούν περίπου 6 εκ. ευρώ για μεταφορά προϊόντων από και προς τα νησιά. Με το ΜΙ το ποσοστό επιστροφής για το σύνολο των μεταφορικών εξόδων των επιχειρήσεων κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 44%, γεγονός που δίνει πραγματική ανάσα στις επιχειρήσεις. Και αυτή η επιδότηση είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».

Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Επιχείρηση στη Χίο με παραστατικά δαπανών συνολικής επιλέξιμης αξίας 1.313 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.200 ευρώ. Ποσοστό επιστροφής, 91,5.
  • Επιχείρηση στη Λέσβο, με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 2.400, έλαβε αντιστάθμισμα 2.185, ποσοστό 91%.
  • Επιχείρηση στη Λήμνο με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 1.788 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.096 ευρώ, ποσοστό 60%.
  • Επιχείρηση στο Καστελόριζο, με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά της οχήματα, συνολικού ύψους 1.364,5, έλαβε αντιστάθμιση 656 ευρώ, ποσοστό 48%.
  • Επιχείρηση στη Σαμοθράκη με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά οχήματα συνολικού ύψους 7.248 ευρώ, έλαβε ως αντιστάθμισμα 5.632 ευρώ, ποσοστό 78%.

ΜΙ στα καύσιμα

«Αποφασίσαμε να εντάξουμε στο μέτρο την μεταφορά στρατηγικών φορτίων στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της χώρας μας, έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος ζωής των νησιωτών αλλά και να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι η μείωση του κόστους της αμόλυβδης βενζίνης και του diesel και ήδη έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα σε όλα τα νησιά».

«Πιλοτικά έχει ξεκινήσει σε 34 μικρά και απομακρυσμένα νησιά και η χρηματοδότηση γίνεται με βάση την απόσταση από το διυλιστήριο, τη διαθεσιμότητα εγκαταστάσεων αποθήκευσης στο νησί και το μέγεθος της αγοράς του».

Παραδείγματα από νησιωτικά πρατήρια καυσίμων όπου μειώθηκε το κόστος μετά την εφαρμογή του ΜΙ:

  • Στην Κάρπαθο την ημέρα εφαρμογής του μέτρου, από 1,88 που ήταν η αμόλυβδη, πήγε 1,68.
  • Στην Κάσο, από 2,02 πήγε 1,82.
  • Στη Σαμοθράκη, από 1,786 πήγε 1,544.
  • Στη Φολέγανδρο από 1,897 πήγε 1,698.
  • Στη Σίφνο, από 1,89 πήγε 1,70.

Τα επόμενα βήματα

  1. «Από σήμερα ξεκινά η επέκταση του μέτρου επιδότησης των εισιτηρίων των επιβατών και στις αεροπορικές μεταφορές. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα το οποίο είχαν όλοι οι νησιώτες, που γίνεται πράξη με σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών. Οι δικαιούχοι δε χρειάζεται να κάνουν καμία επιπλέον διαδικασία: όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι χρησιμοποιούν το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη στο σύστημα κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών και η επιδότηση θα είναι αντίστοιχη στο μέγιστο της επιδότησης για την αντίστοιχη ακτοπλοϊκή μεταφορά, δηλαδή για εισιτήριο με καμπίνα β’ θέσης, για αποστάσεις άνω των 80 ναυτικών μιλίων και εισιτήριο της θέσης ταχυπλόου, κάτω των 80 ναυτικών μιλίων. Στο μέτρο συμμετέχουν η Aegean, η Sky Express και η Astra Airlines».
  2. «Η πιλοτική εφαρμογή για τα καύσιμα, λήγει την 31/12/2019. Με τις απαραίτητες διορθώσεις που θα προκύψουν από την πιλοτική εφαρμογή που τρέχει τώρα και σε συνεργασία με τους φορείς των καυσίμων, από την 1/1/2020 θα επεκταθεί η επιδότηση του κόστους μεταφοράς των καυσίμων και σε όλα τα υπόλοιπα νησιά της χώρας».
  3. «Επέκταση της κάλυψης του κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς το νησί της Κρήτη– ένα δίκαιο αίτημα των επιχειρήσεων των Κρητικών όπου και αυτοί βιώνουν αυξημένα κόστη. Με τη βοήθεια των Επιμελητηρίων Κρήτης και της Περιφέρειας του νησιού έχει ήδη ετοιμαστεί μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιά που μας δίνει τα απαραίτητα στοιχεία. Έτσι από 1/7/2019, μία σειρά από προϊόντα και επιχειρήσεις της Κρήτης, θα είναι επιλέξιμα για το μέτρο της μεταφοράς προϊόντων από και προ το νησί της Κρήτης, στο πλαίσιο του ΜΙ».

Συνέργειες, συνεργασίες και εποικοδομητικές διαβουλεύσεις συνέτειναν στην επιτυχία του μέτρου

«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και τον Υπουργό Γιάννη Δραγασάκη, τον Υφυπουργό Στάθη Γιαννακίδη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Στέργιο Πιτσιόρλα, τον τέως Αναπληρωτή Υπουργό και νυν Υπουργό Εσωτερικών Αλέξη Χαρίτση, τον Γενικό Γραμματέα Τάκη Κορκολή, τον πρώην Γενικό Γραμματέα Εμπορίου Δημήτρη Αυλωνίτη, τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του ΥΝΑΝΠ Γιώργο Κασσάρα και τον τέως Γενικό Γιάννη Γιαννέλη. Ιδιαίτερα θέλω να ευχαριστήσω για τις προσπάθειες τους για την λειτουργία του μέτρου τους εργαζομένους στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, τον ΕΛΑΝΕΤ, τον ΕΔΕΤ και τον ΕΦΕΠΑΕ για τη μεταφορά στο μέτρο της συσσωρευμένης εμπειρίας τους. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την μελέτη και την επιστημονική τους συμβολή».

ert.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί